vrijdag 2 mei 2008

Dit zal 1 van mijn laatste berichten vanuit Santiago worden denk ik. We zijn ondertussen al mei en mijn laatste maand hier is al ingegaan.

Ik begin met het weekend met mijn ouders (24 tot 27 april), want dat was voor hen en voor mij toch wel een hoogtepunt, met heel mooi weer, verbrande schouders, zonnebrillen, blote benen, echt zomeren dus. Om mij wat werk te besparen heeft onze papa verslag gemaakt van ons weekend in mijn naam:
Op donderdag 24 april verwachtte ik, zoals gepland, ons mama en papa en als verrassing ging ik ze opwachten op de luchthaven. Niet dat het moeilijk is om de weg naar het centrum van Santiago te vinden want ik had hen een gedetailleerde omschrijving meegegeven maar omdat ik toch verlof gevraagd had voor twee dagen vond ik het gewoon leuk om ze daar op te wachten met een bordje “De Baets”. Hun gezichten bij het binnenkomen van de luchthaven-hall, daar deed ik het voor !
Van de luchthaven ging het via de bus rechtstreeks naar het hotel waar ze onmiddellijk konden inchecken. Direct daarna zijn we richting mijn appartement gelopen, twee straten verder om hen mijn residentie te tonen. Niet dat het veel soeps is maar ik ben het ondertussen gewoon en het is gewoon goed gelegen omdat alles te voet bereikbaar is. Na dit korte bezoek zijn we een kleinigheidje gaan eten om daarna richting universiteit te gaan en een bezoek te brengen aan mijn collega’s en stagebegeleidster Carmen. Ondertussen was de temperatuur buiten opgelopen tot 26 graden en dat gaf ons de inspiratie om ons te splitsen. Ma en ik gingen shoppen en onze pa ging, met wat info van mezelf en mijn collega’s, op zoek naar een restaurantje voor zaterdag (50ste verjaardag van ons mama) in het oude stadscentrum. Een paar uur later troffen we mekaar terug op een terras voor een aantal aperitiefjes en tapas vooraleer we iets gaan eten zijn in een naburig restaurant. Nadien nog een afzakkertje in een vinoteca en slapen want het was een lange dag voor de mama en de papa (ook voor mij, want ook ik had de nacht voordien bijna niet geslapen, uitgaan was misschien toch niet zo'n goed idee...).
Vrijdag ietsje langer geslapen en vertrokken naar Pontevedra, een stadje aan de kust van de Atlantische Oceaan op een uurtje van Santiago met de trein. Leuke trip en in Pontevedra hebben we gewoon de volledige stad plat gelopen, amaai onze voeten. Mooi stadje met leuke pleintjes, smalle steegjes, plezante terrasjes (een paar geprobeerd natuurlijk), enz…. Enfin, nadat we terug het station gevonden hadden zijn we met een half uur vertraging terug gearriveerd in Santiago rond een uur of acht. Een beetje verfrissen, omkleden en afspraak in de Latino-bar voor aperitief en tapas. Nadien naar het centrum om nog een aperitiefje te nemen want het was nog te vroeg om te eten (21.30 h). Rond 23.30 h toch een restaurant binnen gegaan om tegen 24.00 h het hoofdgerecht geserveerd te krijgen en meteen was dit het eerste gerecht op de verjaardag van ons mama, heerlijke Doradovis met ajuinpatatjes.
Op die manier werd de verjaardag goed ingezet en nadien zijn we naar een verwaarloosde kroeg getrokken waar mijn Spaanse vrienden het weekend ingezet hadden met een vijftal flessen witte wijn. Kennis gemaakt met al mijn vrienden, wat gedronken en daarop zijn mijn ouders richting hotel getrokken, met nog een tussenstop... ‘k Weet nie wanneer ze in hun bed beland zijn want ik was ondertussen aan de zwier met mijn vrienden in de binnenstad. Mijn relaas van deze nacht zal ik jullie besparen…


Op zaterdag is ons mama (haar verjaardag ten volle benutten !) al vroeg naar de binnenstad getrokken om de ganse buurt van de kathedraal te bezoeken enz... Ons papa is later vertrokken en ze hebben elkaar ontmoet rond de middag op het plein van de kathedraal. Nadien hebben ze nog het park bij de unief bezocht en hebben daarna een siësta gehouden, zoals een echte Spanjaard doet. Om vier uur heb ik ze terug vervoegd en hebben we aan cultuur gedaan met een bezoek aan een hedendaags museum aan de rand van de binnenstad en een bezoek aan een ander park van de stad. Nadien terug de binnenstad in, wat shoppen, kuieren, terrasje doen om daarna af te zakken naar het hotel en klaar te maken voor de avondlunch in de binnenstad. Alweer lekkere aperitief en tapas en nadien een leuk restaurantje op de eerste verdieping van een Spaans etablissement met vriendelijke ober en gelijk een fles Cava om nog eens te toasten op de verjaardag van ons mama. Na alweer een heerlijke maaltijd gingen we nog een glas drinken maar een paar meter verder kwamen we mijn Spaanse vrienden tegen en ben ik alweer blijven “plakken”. De mama en papa zijn wijselijk naar hun hotel getrokken want voor hen stond ’s anderendaags de terugreis op het programma.



Op zondagmorgen hebben ze rustig de tijd genomen om te ontbijten en valies te pakken om tegen twaalf uur af te zakken naar de Krystal om op het terras te genieten van de zon en een rode neus te krijgen. Mij hebben ze uit mijn bed gebeld rond 13h en uiteindelijk heb ik ze vervoegd rond 14.30 h. We hebben samen nog een typisch Spaans gerechtje gegeten en nadien heb ik afscheid genomen van hen. Ons mama was wat verdrietig bij het vertrek (de papa stak zich een beetje weg, denk ik !) maar da was misschien meer omdat ze nu op haar 51ste was dan vanwege het vertrek naar België want binnen vier weken is het al mijn toer om naar België te trekken...


En verder nog in de laatste weken:
- Een onvergetelijke verjaardag voor ana:


-Enkele zaterdagochtendpizza’s
-Een concert van een populaire jaren 80-band die een comeback aant maken is en de nieuwe cd voorstelde in santiago. Deed mij een beetje denken aan Clouseau of De Kreuners, iedereen heeft de hele avond meegezongen, behalve ik natuurlijk...
-Boeking van mijn vlucht terug naar belgie :-( (26 mei, voor de geïnteresseerden)
-Veel feestjes in Albaroque en Meia
-Een verse lading Belgische chocolade
-Afscheid van Celina die voor 3 maand naar Duitsland vertrokken is
-Afscheid van winterkleren
-Telefoontje met mijn enthousiaste oma
-Bezoek aan de kapper, begeleid door ana
-Koreaanse maaltijd, verzorgd door Irina
-2 ‘opstellen’, veel msn, mails, smsjes en telefoontjes in het spaans, pff , en ook veel nieuwe namen die ik maar niet kan onthouden
-Alweer een kapotte paraplu, maar ook aftersun die ik al gebruikt heb
-Dit weekend 1 mei-foor, reuzerad, optredens op de pleintjes, ook 'Campustela', een festivalletje op onze campus, 30 april en 1 mei.

En nog veel meer…

1 opmerking:

Anoniem zei

heyla, na het lezen van je verslagje vragen laura en ik ons af hoe kort je haar wel is...
Laura droomde namelijk dat je met een kort coupke na huis kwam...